Sist oppdatert: 24.01.2023 01:05:33







Siste
23.01.2023
22.01.2023
21.01.2023
20.01.2023
19.01.2023
18.01.2023
17.01.2023
16.01.2023
15.01.2023
14.01.2023
13.01.2023
12.01.2023
11.01.2023
10.01.2023
09.01.2023
08.01.2023
07.01.2023
06.01.2023
05.01.2023
04.01.2023
03.01.2023
02.01.2023
01.01.2023
Desember 2022

Saker
Utgivelser

Om ITART

23.01.2023

#Askvoll#I#Domene#SkjønnlitterærtForfatterskap#Trening

I går når jeg skrev sitatet blant de skjønnlitterære setningene som hadde noe med "det maksimale" å gjøre så merket jeg meg at det ikke alltid passer med det som er aller mest fysisk utfordrende i skjønnlitteratur, og begynte å tenke på forskjellen og ganske raskt bestemte jeg meg nesten for å skille de skjønnlitterære setningene i to deler; én del som er som før, men foruten den nye delen, og én del som handler mer om det fysiske. Det er slik at jeg ikke helt enda har utgreiiet grensene i mellom de to delene så tanken er at de skal utforskes samtidig som at jeg skriver og kanskje bli mer endelig definert engang i fremtiden enten når jeg jobber med kunnskap på forlaget Verda, eller kanskje samtidig som at jeg jobber med de skjønnlitterære setningene i bloggen nå som varer i omlag ett år, eller da på en annen måte. Det får vi se på fremover. Det som uansett blir spennende det er å skille de skjønnlitterære setningene i to deler, og der eksempelvis ting som fotball som jeg lett har tatt med i de skjønnlitterære setningene sammen med annen idrett og mye mer litt uvanlig kanskje i kulturlivet og i skjønnlitteratur, ganske sikkert vil mest bli plassert i den delen for det fysiske. Ting som hardt arbeid, eller da mer fysisk arbeid og lignende kan komme til å befinne seg blant det fysiske, og ting som kunst, musikk, selv om kanskje ikke den mest fysiske og tunge musikken, tegning og lignende blir mer plassert i den førstnevnte delen. Jeg merker nå når jeg skriver at ting som kunst og tegninger og lignende som en kanskje vanligvis skiller ganske lett fra ting som idrett og fotball også vil kunne bli delt i to da eksempelvis veldig utagerende, aggressiv kunst kan komme til å havne blant det fysiske. Dette er slike ting som jeg skal se på samtidig som at jeg skriver mest, da formålet ikke nødvendigvis er å finne svar på dette med grensene i mellom de to delene med en gang, men lage et slikt skille og så se på hvordan det er å jobbe med det fremover. Jeg tror de to typene av skjønnlitterære setninger blir spennende å jobbe med fremover. Jeg har vært veldig fri i valg av emner når jeg har skrevet så langt når det gjelder de skjønnlitterære setningene og det har vært litt merkelig og rart av og til da skjønnlitteratur ofte er forventet å ha et spesielt innhold som ofte kan skilles fra noe, og dette noe skal jeg altså forsøke å finne og begrepet det fysiske er kanskje noe som ikke er så langt fra. Dette med noe høres kanskje litt rart ut det også, men jeg tror jeg er inne på noe, og uansett så er det på den andre siden veldig greit å kunne lage et eget avsnitt der jeg kan skrive om alt som fotball, arbeid, hardt arbeid, fysiske utfordringer som kanskje ofte ikke er en del av det skjønnlitterære også da jeg liker å kunne ta i bruk slike typer for emner uten å tenke på hva som ellers er forventet i skjønnlitteraturen. Det er ellers litt morsomt at jeg kom på å jobbe med denne forskjellen når jeg først skrev om noe maksimalt fysisk - jeg merket at det ble en veldig stor forskjell å gå fra det å anstrenge seg maksimalt, til det å ta et bilde med mobiltelefonen når en vanligvis fokuserer litt og tar det med ro for å få et fint ansikt eksempelvis og et finere uttrykk som passer til å bli tatt bilde av når en gjør noe sånt, og dette er noe som jeg altså skal prøve å ta litt hensyn til i litteraturen; i de skjønnlitterære setningene. Jeg kommer til å skrive mer om dette med forskjellen, og gjerne se setningen jeg har nevnt som inspirerte til å lage en forskjell i bloggen i går den 22.01.2023. De to ulike typene av skjønnlitterære setninger blir derfor fra nå av delt inn i to ulike avsnitt som vist under.











Skjønnlitterære setninger:

Sitat: "Klarer karbonaden nitti grader i minus?" - Sitat til skjønnlitteratur om en kokk som får et spørsmål fra noen unge menn når han står og lager en fantastisk delikat biff. Han velger å svare på spørsmålet som sitatet viser at han var opptatt, og at han skulle komme tilbake til dette med karbonadene på et senere tidspunkt om de sendte han en epost. Opptaket som ble sendt på direkte fjernsyn gikk videre og kokken fikk mange ganger applaus underveis og publikum var i ekstase for prestasjonene til kokken.

Sitat: "Uheldigvis." - Sitat til skjønnlitteratur om en gruppe som er på en deilig tur. De snakker om ulike ting og den ene sier en hemmelighet han aldri skulle ha sagt til de andre, og etter å ha innsett dette sier den ene kvinnen sitatet på en så vakker og elegant måte at alle gir både kvinnen og mannen litt ros, slik at kvelden går videre uten at noen tenker på den røpte hemmeligheten i det hele tatt.

Sitat: "Alt skal kanselleres." - Sitat til skjønnlitteratur om en god familie som hadde bestilt en reise til sydligere strøk, men som vant en premie med en tur rundt hele jorden fire ganger. De jublet i stuen og kansellerte den planlagte turen til fordel for reisen rundt jorden like etterpå om telefonen, etter at faren i et sekund av alvor sa sitatet.





Skjønnlitterære setninger - fysiske:

Sitat: "Ametysten ble knust bare i hendene mine." - Sitat til skjønnlitteratur om en poetiker for det sterke og som vanligvis knuste edelstener fremfor andre for å vise at han skulle bestemme om det hadde noe med bestemmelser å gjøre. En gang han stod fremfor to ledere på en kommunal avdeling, så tok han fint frem en ametyst, knuste den i hendene og sa sitatet som vist. Videre ville han med dette vise at om det var noen som skulle ha stillingen som gartner i kommunen så var det ham, og det var lederene enige i begge to slik at han fikk jobben med en gang.





Begrep, ord, navn, sitat og setninger:

Navn: Tomkahn - 'Tvilling' og 'Stokk'.

Navn: X. Famor People

Navn: X. Famor Neverquote

Navn: X. Tomkahn Jr.

Navn: I. Our World

Sitat: "Biden er vår redning!" - Sitat til skjønnlitteratur om en kvinne i en slekt ved navnet Berus som skrek som sitatet viser. Hun forsøkte å drepe en god mann i sin egen slekt og hennes navn var Marion. Den gode mannen lo da han vant og oppførselen medførte at ingen forstod hva sitatet betydde og hva en slik skitten kvinne holdt på med slik at han vant all respekten. Den gode mannen smilte i godstolen sin til slutt.

Sitat: "Du har vunnet over oss mer enn én for mange ganger!" - Sitat til skjønnlitteratur om korrupt politi i Åsane utenfor Bergen som skriker til en god uskyldig mann som sitatet viser. De blir tatt for kriminalitet og til og med farlig militant oppførsel mot lokalbefolkningen der. Den gode mannen smiler når alt er ferdig.

Navn: X. Kamar-Karmar Kumar-Kurmar

Sitat: "Når du bruker karmen skal vi også, og når du bruker kammen skal vi også!" - Sitat til skjønnlitteratur om en mann som blir en diktator over alle andre etter at noen sa sitatet til ham som beviser diktatoriske egenskaper. Han lo når alt var over og angående det som ble sagt om kam og karm så bare smilte han da han satt å spiste et godt måltid.

Navn: L. Gerloss Mythings

Sitat: "Du er ikke slektshøvding i stilen!" - Sitat til skjønnlitteratur om en ekkel person ved navnet William som forsøkte å ødelegge for sin yngre bror da den yngre broren var kjent som en slektshøvding for hele slekten deres. Ved et vrangforestilt tilfelle så skriker den eldre broren sitatet og den yngre broren som er slektshøvding ler og smiler og vet at han kommer til å styre, leve for, og elske og berike sin slekt som en slektshøvding hele livet.

Navn: D. Kumar-Kurmar Notsetnito

Navn: Thomas Flauro Slitenro

Navn: X. Karmar Rævsekk-Skalkeskjul

Navn: G. Lufe World Show Heritage Private-Public

Navn: X. O. Curlcurlglass

Navn: I. X. Rusnavn

Sitat: "Du kan ikke snakke om dine ting til oss i ære!" - Sitat til skjønnlitteratur om et sosialdemokrati som skriker til en god forfatter som de har forsøkt å plagiere i omlag ti år. De har dummet seg fullstendig ut og blitt sykelig opptatt av mannen slik at de har fått personlighetsforstyrrelser og vrangforestillinger om mannens eiendeler. Den gode mannen vet at han i all sin ære og vakkerhet kan snakke om sine ting når som helst til hvem som helst på jorden. Den gode mannen smiler.

Sitat: "Vi er ikke hat når vi dreper deg!" - Sitat til skjønnlitteratur om en prinsesse av Norge som skriker sammen med en del sinnsyke personer i Norge sitatet til en god mann. Den gode mannen smiler fordi han vet at de aldri kommer til å komme inn i samfunnet med slike ord og ytringer. De mister ytringsfriheten og må sperres inne en stund og hun blir den første norske prinsessen som må inn i isolasjon på grunn av dårlig språkbruk. Den gode mannen ler for seg selv og spiser et måltid. Tillegg: De sinnsyke har litt dårlig grammatikk og det kan komme til uttrykk i sitatene fra dem.

Sitat: "Den var jo skrevet for at jeg skulle inn!" - Sitat til skjønnlitteratur om en lensmann som påstår som sitatet viser at en spesiell skisse var skapt fordi han skulle inn i psykiatrien for en kontroll. En god mann påstår at det ikke var sant, og sitter seg ned på en restaurant og smiler.

Sitat: "Nå skal du slutte med de sitatene ellers så blir du drept!" - Sitat til skjønnlitteratur om en kvinne som truer en god mann i Askvoll. Den gode mannen vet at det ikke er noen fare og drar på en reise der han slakter kvinnen på en slik måte at det blir fred lokalt i Askvoll. Alle i befolkningen reagerer positivt på det mannen gjorde og han ble omtalt som en helt i media. Alt ble harmonisk i Askvoll etter hendelsen og den gode mannen ble servert god mat og da smilte han.

Sitat: "Vi skal drepe deg med Johenen Pagera ... !" - Sitat til skjønnlitteratur om en forfatter ved navnet Føss og et sosialdemokrati som skriker til en god mann som etablerer et nytt forlag. Den gode mannen får utslettet fullstendig de som er stygg mot ham, og sitter seg etterpå ned på en restaurant og spiser god mat og smiler til noen kvinner. Alt gikk greit for seg.


























© 2023